Jedna mala reportaža iz južne Mađarske: Iz grada Szeged / Segedin.
Ovaj grad je centar regije Csongrád, ima nekih 170 000 stanovnika i leži blizu granica sa Republikom Srbijom (udaljenost od Subotice je nekih 30-40 km).
Godine 1183., grad je prvi put pismeno spomenut.
U periodu od 1526. do 1686. godine, Szeged se nalazio pod vladavinom Osmanlija.
Godine 1879. grad je pretrpio katastrofalne poplave kada je rijeka Tisza (Tisa) uništila skoro čitav grad, od skoro 7 hiljadu kuća samo nepunih 300 je ostalo bez oštećenja. Car Franjo Josip I. je tada obećao da "ćemo izgraditi Szeged ponovo da bude još ljepši nego prije" što se i desilo - centar Szegeda je biser u stilu secesije.
Godine 1884. uveden je konjski tramvaj.
Godine 1908. počinje saobraćati električni tramvaj.
Godine 1963. počinje javni autobuski gradski saobraćaj kojim upravlja regionalni autobuski prevoznik Tisza Volán (sve do danas).
Godine 1979. počinju saobraćati trolejbusi.
Danas sastoji segedinski javni saobraćaj od 42 autobuskih, 5 tramvajskih i 5 trolejbuskih linija. Tramvajske linije ustvari postoje samo 3, jer linija 1 vozi na 95 posto na istoj relaciji kao linija 2, samo na sjeveru grada se odvaja prema željezničkoj stanici Rókus pályaudvar i vozi samo jednom za sat! I linija 3F je produžena verzija linije 3 koja u prijepodnevnim satima i vikendom vozi na gradsko groblje. Svakako tramvajske i trolejbuske linije imaju interval od 20 minuta u večernjim satima do 8-10 minuta u špicama radnih dana, autobuske linije voze u većini slučajeva rijetko, samo svakih 20-30 minuta, ali nude ogroman broj direktnih veza kroz cijeli grad.
Cijene karata:
približno 1 € jedna vožnja, 3 € dnevna karta, mjesečna 25 €.
Linijska mreža tramvaja (1, 2, 3, 3F, 4) i trolejbusa (5, 7, 8, 9, 19).
Autobuskim saobraćajem rukovodi firma Tisza Volán koja istovremeno vozi na desetinama prigradskih i međugradskih autobuskih linija, dok električni saobraćaj (tramvaje i trolejbuse) osigurava Segedinsko saobraćajno preduzeće (Szegedi közlekedési társaság).
Autobusi prevezu oko 46 posto putnika, tramvaji i trolejbusi 54 posto putnika. Pojedinačne i mjesečne karte važe za oba prevoznika.
Vozni park tramvaja i trolejbusa je veoma različit i šarolik - u Szegedu voze tramvaji ČKD tipa KT4D i T6A2 kupljeni kao polovni u Njemačkoj, ali u savršenom su tehničkom stanju, temeljito remontovani, odlično održavani i čisti. Tramvajske pruge su očigledno nakon nedavnog remonta, jedina pruga u lošem stanju je jednokolosiječna pruga linije 4 u kvart Kecskés, gdje sam se osjećao opet kao "kući u Sarajevu", tramvaj je drndao i ljuljao u sve pravce na totalno istrošenim šinama. Na ostatku pruga je vožnja tiha, glatka i udobna jer su potpuno nove. Tramvajski vozni park je sada obnovljen vozilima poljskog proizvođača PESA koja su sto posto niskospodna, imaju klimatizaciju i na novim šinama voze vrlo lijepo i nečujno. Svakako upitna je čitava koncepcija ovog vozila (ista kao kod tipa Škoda 14T, dresdenskog NGT6DD ili Siemens Combino sa čvrstim-neokretnim postoljima koja služe kao odlične brusilice za šine)...
Trolejbuski vozni park je također veoma šarolik, na ulicama se mogu vidjeti trolejbusi Škoda 14Tr, 15Tr, 21Tr (djelomično pregrađeni od polovnih autobusa Škoda 21AB), 22Tr. Dalje vrlo neobični trolejbusi Mercedes Benz Citaro, Volvo napravljeni vlastitim snagama od autobusa, historijski Ikarus... Trolejbusi su u odličnom tehničkom stanju, preciznost remonta i održavanja podsjeća više na Švabe nego na komšije Mađare iz naše istočne Evrope. Posebno je važno spomenuti da su u suštini svi trolejbusi Škoda kupljeni kao polovna vozila, često u katastrofalnom stanju, i jako precizno remontovani.
Svaka čast radnicima segedinskog saobraćajnog preduzeća!!!! Segedinski tramvaji i trolejbusi bi trebali biti za mnoge imbecilne političare širom istočne Evrope cilj obavezne ekskurzije!!!
Stajalište tramvaja i pruga nakon temeljitog remonta.
Tramvaj PESA na novoizgrađenoj pruzi kroz veliko stambeno naselje tipa Alipašino polje.
Legendarni Ikarus u plinskoj verziji - prevoznik Tisza Volán
Međugradski Volvo prevoznika Tisza Volán
Plinski zglobni Ikarus Tisza Volán
Mercedes Benz Citaro - Tisza Volán
Pogled na ulicu u lijepo uređenom i čistom centru grada - ivičnjaci pored šina ne dozvoljavaju bezobraznim vozačima da se vozikaju po šinama (ukoliko ne žele uništiti amortizere i druge donje dijelove automobila).
Zona za pješake sa puno kafića i slastičarnica.
Tramvaj ČKD tipa KT4D na terminalu jednokolosiječne pruge u predgrađu Kecskés kod fabrike salama PICK na liiji 4, tramvaj mora da se okrene na trouglu jer ovdje ne postoji okretaljka.
Trolejbus MB Citaro koji su napravili vlastitim snagama u radionici trolejbuskih garaža u Segedinu. Ima ih tamo više.
Trolejbus Škoda 14Tr porijeklom iz Češke, Ústí nad Labem, gdje je vozio kao 401. Ovdje vrijedi navesti da je ovo vozilo proizvedeno 1987. godine dakle nije puno mlađe od brojnih bivših sarajevskih trolejbusa istog tipa, a dalje pouzdano vozi. Očigledno ne piju vode priče o tome kako su ovi trolejbusi bili u Sarajevu "strašni" i "loši" - kada fali redovno održavanje, ubrzo se i Rolls Royce promijeni u uništenu obijenu kantu za smeće.
Trolejbus 21Tr
Interesantan trolejbus napravljen opet vlastitim snagama od niskospodnog autobusa ARC (firma koja želi nastaviti proizvodnju na ostacima propalog Ikarusa).
Trolejbus Škoda 22Tr
Trolejbus Škoda 15Tr
Trolejbus Ikarus, polu-historijsko vozilo koje saobraća samo vikendima.
Tramvaj KT4D
Tramvajski voz od 2 vozila ČKD tipa T6A2
Jedna od najljepših segedinskih zgrada - Palata Reök, sagrađena u stilu secesije
Gradska vijećnica
Potpuno nov tramvaj poljskog proizvođača Pesa iz grada Bydgość.
Tramvaj PESA na terminalu Európa liget, primjetite sasvim novi peron za udoban ulaz i izlaz bez ikakvih visinskih razlika.
Tramvaj PESA na ulicama.
Tramvaj KT4D u centru grada na križanju tramvajskih pruga.
Tramvaj-kafić trajno parkiran na malom komadu šina.
Ikarus za prigradski saobraćaj.
Ustvari historijsko vozilo, tramvaj "Bengáli"
Još jednom tramvaj "Bengáli" na terminalu Szegedi plaza. Radi se o svojevrsnom vozilu koje je bilo veoma brojno u mađarskim gradovima od šezdesetih godina. Konstrukcija je vrlo jednostavna, ustvari se radi o dva dvoosovinska vagona povezana srednjim zavješenim dijelom. Pošto je razmak osovina velik i postolja su čvrsta, vožnja kroz svaku krivinu izaziva nevjerovatnu buku kao kod kovanja i brusenja metala.