Bubica: Na platnom spisku GRAS-a je 1.740 radnika, a neki nemaju šta raditi
Čelnici GRAS-a dobili su poziv i ove sedmice će putovati u Istanbul da bi se upoznali o pozitivnim iskustvima u organizaciji javnog gradskog prijevoza u prijestolnici Turske te eventualno određena rješenja primijeniti i u Sarajevu, rekao je u razgovoru za Fenu ministar saobraćaja u Vladi Kantona Sarajevo Jusuf Bubica govoreći o brojnim problemima javnog gradskog prijevoza u Sarajevu i dugovanjima Kantonalnog javnog komunalnog preduzeća "Gradski saobraćaj - GRAS".
Ova posjeta će uslijediti nakon što su premijer Kantona Sarajevo Suad Zeljković i ministar saobraćaja KS-a Jusuf Bubica razgovarali prošle sedmice s predsjednikom Centra za razvoj odnosa Turske s BiH Muzafferom Çilekom te generalnim direktorom Hayrijem Baraçlijem i Mustafom Albayrakom iz istanbulske kompanije iETT o mogućim koracima za unapređenje javnog gradskog prijevoza u Sarajevu.
Kako je ministar Bubica kazao Istanbul je u prošlosti imao problema s javnim prijevozom koje je riješio te je tokom sastanka u Sarajevu otvorena mogućnost da se istanbulska iskustva eventualno primijene i u Kantonu Sarajevo, odnosno da se pomogne "ozdravljenju" GRAS-a.
Turke zamolili da doniraju vozila GRAS-u
"Konstatirali smo da je GRAS organiziran za neekonomičan način te da je ta organizacija neprihvatljiva, ali i da ona kao takva ne može opstati što su potvrdili i gosti iz Turske. Kazali su da nam žele pokazati pozitivne pomake u tom segmentu koje bismo i mogli implementirati ovdje. Zato su pozvali delegaciju iz GRAS-a (direktor, osoba za reorganizaciju i inžinjer saobraćaja) u posjetu Istanbulu da se upoznaju o pozitivnim iskustvima koja bi se mogla implementirati u GRAS-u. Delegacija putuje ove sedmice te ćemo tada vidjeti šta je od svega ovdje primjenljivo", pojasnio je Bubica.
Potvrdio je da su prijatelje iz Turske zamolili za donacija vozila GRAS-u.
"Od potrebnih 350 vozila na ulicama u Sarajevu je danas jedva 140, tako da nedostaje 200 vozila. No u sadašnjoj organizaciji GRAS-a ni dodatnih 200 vozila ne bi riješilo problem u GRAS-u jer izvori gubitaka i dalje ostaju. Kada bi GRAS imao ta vozila usluga za građane bi bila bolja, ali istovremeno potrošnja goriva bi bila veća te bi se gubici ponovno akumulirali i došli na naplatu", kaže Bubica.
Stoga je unutrašnja reorganizacija neminovnost i drugog rješenja nema bez obzira na pokušaje da se donacijama spasi ono što se spasiti može, dodajući da iako je Turska spremna pomoći niko ne želi ulagati u "rupu bez dna".
Ministar Bubica podsjeća da je prvi izgovorio riječ stečaj, ali radnicima u GRAS-u to je neprihvatljivo jer stečaj sa sobom nosi reorganizaciju koja bi značila da bi veliki broj radnika trebao biti socijelno zbrinut i svoja prava ne bi više ostvarivali iz radnog odnosa.
Radnici nemaju šta raditi jer ih je previše
"Radni odnos je fiktivan i ne postoji. Ostvarivati prava, a nemati posla niti radnog mjesta u preduzeću u nekim je sistemima moguće, ali u našem sistemu i finansijskoj situaciji to nije moguće. Svi mi nešto radimo, a u GRAS-u i oni bi željeli raditi a nemaju šta raditi jer ih je previše", zaključuje ministar Bubica.
Pojasnio je da je stečaj oblik reorganizacije uz pomoć koje je moguće efikasno i brzo riješiti unutrašnju organizaciju preduzeća te ga vrlo brzo "postaviti na zdrave noge", kaže i da je to moguće uraditi i drugim metodama koje zahtijevaju mnogo više vremena i novaca.
"Mi niti imamo vremena niti novaca, a izgleda ni hrabrosti da se uhvatimo ukoštac s ovim problemom i pogledamo istini u oči. Za kupovinu 200 autobusa, izdvajanje 200 miliona KM za sanaciju akumuliranog gubitka, isplata neisplaćenih plata su ogromna finansijska sredstva kojih u Kantonu nema. Tih sredstava nema ni u Federaciji BiH niti u državi. Umjesto da se suočimo s tim činjenicama i počnemo problem rješavati on se samo produbljuje", istaknuo je Bubica.
Iznio je podatak da GRAS danas ima samo 40 posto polazaka i već godinama ispostavlja se račun građanima te ministar dodaje da se prodaju karte kao da se građanima nudi 100 posto, a ne 40 posto usluge "s tendencijom da to u skorijoj budućnosti bude i manje ili da dođe do totalnog kolapsa te da se ne obavlja javni gradski prijevoz".
"Dužnost Ministarstva saobraćaja i Vlade KS-a jest da organizira gradski prijevoz, a ne da samo konstatira problem. Ministarstvo daje prijedlog za pokretanje stečajne procedure koji treba prihvatiti Vlada KS-a, a potom i Skupština KS-a. Dao sam prijedlog, ali na tome za sada sve stoji", kazao je Bubica no nije imao odgovor na pitanje zašto je to tako, ističući samo da ili se ne želi suočiti sa činjenicama ili se čeka da prođu izbori.
Podsjetio je da se radnicima u GRAS-u već tri ili četiri godine isplaćuju plaće, ali ne uplaćuju doprinosi što je protuzakonito, a za to vrijeme stižu opomene od Ministarstva finansija i Porezne uprave o dugovanju preduzeća oko 70 miliona KM za doprinose, no Bubica kaže da kada se upita zašto Porezna uprava ne traži stečaj odgovora nema.
Gubitak se povećava svakog mjeseca
Bubica nadalje kaže da je akumulirani gubitak, zaključno s 2012. godinom, u GRAS-u bio 135 miliona KM. Gubitak preduzeća povećava se za dva ili 2,5 miliona KM svakoga mjeseca. Zvaničan podatak o gubitku preduzeća znat će se izradom bilansa za 2013. godinu, ali se procjenjuje da će biti oko 160 miliona KM. Mjesečni troškovi preduzeća su šest miliona KM, a prihodi od 3,5 do četiri miliona KM i nema izgleda da preduzeće napravi manji gubitak od dva miliona KM mjesečno.
U preduzeću radi 1.740 radnika odnosno, kako ministar kaže, toliko ih je na platnoj listi, a toliko radnika nikada nije trebalo u GRAS-u.
"Sve politike koje su se mijenjale u Vladi KS-a su zapošljavale svoju glasačku mašinu u GRAS-u, a kada su radnici to vidjeli odlučili su da se i oni isto ponašaju. Postalo je zatim logično da otac zaposli svoje dijete u GRAS-u i sada je preduzeće u takvoj situaciju. Ako tražite od politike da to popravi trebalo bi onda da negiraju što su ranije radili, ako tražite to od sindikata naravno da neće jer svi imaju članove svoje porodice u GRAS-u", otvoreno je kazao ministar.
Osim svih ovih problema GRAS već godinu dana nema direktora, odnosno tu dužnost trenutno obavlja v.d. direktora Omer Hadžiomerović, a prije njega na toj dužnosti je također vršilac dužnosti bila Mubera Žiga.
"U političkoj raspodjeli pravo da imenuje direktora u GRAS-u je dobila Socijaldemokratska unija (SDU) BiH. Ta stranka je imala samo jednog kandidata - Hasana Bašića kojeg sindikalci nisu htjeli i tada je bila prva nelegalna obustava javnog gradskog prijevoza. Izgleda da je on jedini koji se suprotstavljao svim oblicima nelegalnih radnji koje se tamo dešavaju", ističe Bubica.
Potom SDU nije imao drugog kandidata, a ta stranka treba predložiti i dva kandidata za Nadzorni odbor GRAS-a.
"Jedna struja mi dostavi jedan spisak, a druga drugi, a trebao bih da se za jednu opredijelim za što nisam nadležan. Moram sačekati da Sud zvanično kaže svoju odluku o tome", zaključio je Bubica.
FENA
Sve same gluposti na gomili.
Jedna od bitnih stvari je očita da Hasan Bašić (kojeg su svi prihvatili kada je prvi put trebao da sjedne u fotelju direktora) želi i dalje da bude direktor i to stalno radi i podmeće putem svog tzv.Samostalnog sindikata vozača.
Ta osoba je učinila mnoge nezakonitosti u poslovanju,između ostalog i upošljavanje preko 100 ljudi kada je
postojala zabrana primanja uposlenika.
Inače porodično stablo dotičnih se može utvrditi lako,tj.ko mu je babo i mama u GRAS-u,tako da običnim smrtnicima nije bilo mjesta na pomenutom konkursu.Klasičan je primjer Nazif Dacić (predsjednik pomenutog sindikata)i upošljavanje njegove djece.
Tako da se ti potezi i podrške Hasanu kao osobi koja se uhvatila u koštac sa problemima nikako ne slažu opet sa konstatacijom da se upošljavaju "glasačke mašine po babi i materi...".
Suština je u tome,da Hasan ima pravo da se prijavi na konkurs i da bude biran i izabran ukoliko je zadovoljio kriterije,ali u njegovom slučaju,će morati dokazati da nije oštetio firmu,druga stvar, on je podnio ostavku i nema nikakvog smisla da se vraća ponovo nazad jer je kroz to očito da ne može da se nosi sa problemima.
A nebuloze poput viška uposlenih,neću ni pominjati,jer vlasnik,osnivač i titular je dužan da se brine o firmi putem svojih upravljačkih struktura,između ostalog da obezbijedi svojoj firmi sredstva za rad,a ona pruži uslugu i da bude na nuli.To nažalost nije slučaj,pa se proizveo neki višak uposlenih.
Gdje god su sjedili Branković,Ajnadžić,Tufo i dr.slike i prilike kao što su sjedili u GRAS-u,imamo danas ovo.
Ovo su samo posljedice onoga što se radilo proteklih godina.