Evo ponovo cu napisati ono sto ja vidim kao jedino rjesenje problema GRAS. Ponovo pisem jer mi je nekadasnja moderatorka bez ikakvog komentara obrisala cijeli post...
A što ne bi jer je riječ o stvarima koje kriju tvoje lične ambicije vezane za posao?
Dakle, kao neko ko nema veze niti sa GRAS-om niti sa CTS-om (toliko nema veze da u vozila prvog nisam usao od cca 2000. godine a u drugog od 1998. godine), ali ko malo poznaje sta se moze uraditi u ovim slucajevima (govorim o cistom poslovanju, dakle parama).
Žao mi je što nisi bio dio sistema da bi dobio realno stanje i uput u problematiku.
Prvi korak je neminovan: stecaj!
Odmah da kazem da "Javno preduzece" sto GRAS jeste ne moze propasti niti moze biti ugaseno! Dakle, stecaj u KJKP uvijek mora rezultirati daljim postojanjem firme. I tu ne treba biti straha od stecaja. GRAS je vec u 80-im prosao stecaj, uspjesno.
Nekada se zvala prinudna uprava prije rata,a to danas znači u prevodu stečaj.Nije otišao u prevedenom smislu u stečaj.
Nakon proglasenja stecaja, pravi se stvarna lista dugova i obaveza, ali se jos bitnije sprijecava dalje gomilanje obaveza (nema zateznih kamata i slicno, a koje su ogromne).
To se obavlja prije proglašenja stečaja.Kao što je i logično.
Par crtica iz Zakona o stečajnom postupku u prilog konstataciji:
Član 4.
Prijedlog za otvaranje stečajnog postupka
1. Stečajni postupak pokreće se pisanim prijedlogom. Za
podnošenje prijedloga ovlašteni su stečajni dužnik i svaki
onaj povjerilac koji ima pravni interes za provođenje
stečajnog postupka. Povjerilac je dužan u prijedlogu
prilaganjem odgovarajuće dokumentacije učiniti
vjerovatnim svoje potraživanje i platežnu nesposobnost
stečajnog dužnika.
Član 14. Utvrđivanje uvjeta za otvaranje stečajnog
postupka
1. Nakon prijema dopuštenog prijedloga za otvaranje
stečajnog postupka, stečajni sudija dužan je bez odlaganja
utvrditi da li postoji razlog za otvaranje stečajnog
postupka,i da li je prijedlog osnovan. On može u tu svrhu
imenovati privremenog stečajnog upravnika ili
odgovarajućeg vještaka. Naknada za vještaka određuje se
prema posebnim propisima u skladu sa članom 237. ovog
zakona.
Poslije toga, sanacija bi trebala ici tako da se trolejbuski sektor pridruzi tramvajskom u preduzece koje bi se zvalo npr KJKP GRAS 1885, a da u preduzecu KJKP GRAS ostane autobuski i minibuski saobracaj sa svim dugovima (ili barem vecim dijelom dugova). Sva bitna imovina (Remiza, trolejbuski depo, i slicno) se prenese na "GRAS 1885" (samo u slucaju jako velikih dugova, tipa 200 miliona ili slicno, i trolejbuski depo treba ostati na starom "KJKP GRAS u stecaju" odnosno na autobuskom dijelu). Vlasnistvo nad trolejbuskim depoom moze preuzeti i poreska uprava, umjesto dugova, a onda ga iznajmljivati novog GRAS 1885, npr.
S obzirom da GRAS ima određenih dugovanja po pitanju poreza,oni su već "poklopili" Upravnu zgradu preduzeća.
Ostale vrste kombinacija se planiraju,ovisno od stanja i ko je šta poklopio za vrijeme postupka,tako da navedeni scenario tvoj,nije realan pokazatelj da bi se isti i desio.
Novoformirano preduzece GRAS 1885 samim tim nastavlja normalno raditi, i vec odmah se moze vrsiti prijem radnika i kupovina novih vozila. Ono vise nema veze sa ovom pricom.
Jedan od problema je višak uposlenika,a ne manjak,da bi ti nove primao što nema apsolutno nikakve logike,ostatak potrebnog kadra po mogućnosti prekvalifikovati ili premjestiti ovisno od kvalifikacije na potrebna radna mjesta uz kvalitetnu sistematizaciju kroz sanaciju.
Inače plata je minimalna za sve uposlenike.
Kupovina vozila nije prvi prioritet,već max.iskorištenje postojećih,da bi se mogao stvoriti prihod,iz kojeg bi se polako kupovala druga,jer niko neće džaba upumpavati pare u firmu sa stečajem,i isplaćivati povjerioci.
U autobuski saobracaj su uvedu druge firme, kojima se postave cvrsti uslovi tipa da autobusi moraju biti niskopodni, EUR 3 ne stariji od 8 godina ili zasto ne cak EUR 5 mladji od 5 godina sa klimom ili slicno, a KJKP GRAS u stecaju nastavi pokrivati npr 50% linija i voznji.
Svakako,ali s obzirom da politiku babe i stričeva to nije moguće obaviti 100%.
Stari KJKP GRAS u stecaju, sada opterecen dugovima, treba sanirati. To se radi dijelom prodajom imovine (npr minibus baze u Velesicima ili trolejbuskog depoa), a dijelom tako sto ce Kanton upumpati npr 10-15-20 miliona svjezeg novca (to Kanton mora naci, jer je sam kriv sto je GRAS u ovoj situaciji), takodjer ovisno o ukupnom dugu.
Minibuska baza se svakako ukida radi prolaska saobraćajnica,pa ideja o preseljenju je aktuelna još iz početka 90-tih.Nerealno je očekivati da bi neko prodavao trolejbuski depo ,bez da prethodno,pripadajući uz određena potreban ulaganja prenese i razvije sa druge lokacije.Također se to odnosi i na tramvajski saobraćaj i potpuno njegovo održavanje,a zna se da se treba seliti sa sadašnje lokacije,radi novih urbanističkih rješenja.Za to je potrebno ulaganje novca,opreme i dr.koju neće niko platiti,a ni servisirati tekuće,a postojeće je naučna fantastika "prepraviti".
Kanton nikakve pare neće upumpavati u GRAS.Jer nema tu namjeru.
Sve te pare su dovoljne za isplatu jednog znacajnog dijela dugova, i za normalno poslovanje uz kupovinu cca 20-30-40 autobusa i cca 10-15 minibusa. I pored toga ostaje veliki dug, koji se jednostavno proda kroz privatizaciju preduzeca u stecaju, dakle autobuskog i minibuskog saobracaja, s tim da cijena nece biti nimalo bezazlena, vec npr 30-40 miliona maraka. Pa ko hoce da zaradjuje na autobuskom saobracaju u Sarajevu, nek bude spreman to da plati.
Kupac dobije firmu koja vec vozi, bez dugova. Drzava tj povjerioci dobiju pare. Svi sretni.
Suština se upravo krije u tome,da bi ti privatizirao javno preduzeće od javnog interesa,što nije realno ni moguće ostvariti,tako da dublja rasprava na temu privatizacije i stečaja,je potpuno apsurdna.
PRIPREMA REOGRANIZACIJE DUŽNIKA
Član 142. Osnovna odredba
1. Nakon otvaranja stečajnog postupka dopušteno je
izraditi stečajni plan u kojem se može odstupiti od
zakonskih odredbi o unovčenju i raspodjeli stečajne mase.
2. Stečajnim planom naročito se može:
1. ostaviti stečajnom dužniku sva ili dio njegove
imovine radi nastavljanja poslovanja stečajnog
dužnika;
2. prenijeti dio ili sva imovina stečajnog dužnika
na jedno ili više većpostojećih lica ili lica koja će
tek biti osnovana;
3. stečajni dužnik pripojiti drugom licu ili spojiti s
jednim ili više lica;
4. prodati sva ili dio imovine stečajnog dužnika sa
ili bez razlučnih prava;
5. raspodijeliti sva ili dio imovine stečajnog
dužnika između povjerilaca;
6. izvršiti pretvaranje potraživanja u uloge;
7. odrediti način namirenja stečajnih povjerilaca;
8. namiriti ili izmijeniti razlučna prava;
9. smanjiti ili odgoditi isplata obaveza stečajnog
dužnika;
10. obaveze stečajnog dužnika pretvoriti u kredit;
11. preuzeti jemstvo ili dati drugo osiguranje za
ispunjenje obaveza stečajnog dužnika;
12. urediti odgovornost stečajnog dužnika nakon
završetka stečajnog postupka,
13. izdati nove akcije i sl.