Evo malo iz riječkih novina NOVI LIST ove godine dobivamo autobuse pogonjene na plin,zanimljivo da neće biti obojeni u narančaste boje!baš me zanima u koje?!samo da nije u rozo
šala naravno ,ali biće zanimljivo vidjet ih u prometu u masi narančastih,barem će biti prepoznatljivi.
Najpovoljnijom je ocijenjena ponuda zajednice ponuditelja »Autobus« iz Zagreba i »Benussi« iz Fažane, koji su ponudili autobuse tipa »Citelis« iz programa Irisbus-Iveca
Prvi autobusi javnoga gradskog prijevoza pogonjeni stlačenim prirodnim plinom (CNG) na riječkim ulicama bit će marke Irisbus-Iveco.
Na natječaju »Autotroleja« za nabavu deset CNG autobusa, između četiri pristigle ponude kao najpovoljnija je odabrana ona zajednice ponuditelja »Autobus d.o.o.« iz Zagreba i »Benussi d.o.o.« iz Fažane, koji su ponudili autobuse tipa »Citelis« iz programa Irisbus-Iveca, po ukupnoj cijeni od 16 milijuna i 900 tisuća kuna.
Riječ je o 12-metarskim niskopodnim solo autobusima, s minimalno 29 sjedećih mjesta i kapacitetom prijevoza ukupno 90 putnika, a svih deset bit će klimatizirano te opremljeno ulazno-izlaznom rampom za invalide i zaštitnom pregradom za vozača.
Kako u žalbenom roku na natječaj nije pristigla ni jedna žalba ostalih ponuđača, »Autotrolej« će krenuti u postupak ugovaranja s odabranim ponuditeljem, a prema riječima direktora tog komunalnog društva Željka Smojvera, CNG autobusi će putnike na riječkim gradskim linijama početi prevoziti krajem ove godine.
Ovlašteni interni servis
Osim nabavke autobusa, u cijenu postignutu na natječaju uključena je i oprema za njihovo održavanje kao i obuka »Autotrolejevih« mehaničara.– To podrazumijeva i opremu za ventiliranje naše radionice i detekciju prisutnosti plina. Ukratko, obaveza je ponuditelja da osigura sve potrebno da »Autotrolej« dobije ovlašteni interni servis za CNG vozila. Prvi u Hrvatskoj u sklopu tendera smo osigurali i posebnu posudu za pražnjenje plina iz spremnika autobusa, što je nužno prilikom svakog servisa, koja omogućuje i povrat plina natrag u spremnik, čime ćemo izbjeći nepotrebne gubitke, kazao je Smojver.
Do tada će, s obzirom na to da je procijenjena vrijednost javne nabave bila 25 milijuna kuna, koliko je »Autotrolej« i osigurao iz HBOR-ovog Programa kreditiranja projekata zaštite okoliša, energetske učinkovitosti i obnovljivih izvora energije putem Erste banke, biti raspisan i novi natječaj za nabavu dodatnih CNG autobusa.
– Riječ je o namjenskom kreditu, tako da sredstva mogu biti utrošena isključivo za nabavu autobusa na stlačeni prirodni plin. Kako je cijena postignuta na ovom natječaju gotovo osam milijuna kuna niža od očekivane, uskoro ćemo započeti s pripremom natječajne dokumentacije za nabavu dodatnih autobusa u vrijednosti preostalih sredstava, kazao je Smojver.
»Citelisi« Irisbus Iveca bit će prvi autobusi u voznom parku »Autotroleja« opremljeni šeststupanjskim automatskim mjenjačem, čiji se rad može programirati sukladno topografiji linije po kojoj autobus prometuje, što će, ističe Smojver, rezultirati dodatnim uštedama goriva. Eksploatacijom prvih deset CNG autobusa riječki bi gradski prijevoznik, ostane li omjer cijena diesel goriva i prirodnog plina sličan sadašnjem, u idućih šest godina na gorivu trebao uštedjeti oko šest milijuna kuna.
CNG autobusi imaju i znatno nižu emisiju štetnih plinova od dizelskih, a posebno čađe, pa su ekološki daleko prihvatljiviji. U skladu s time, riječki će CNG autobusi, umjesto klasične »Autotrolejeve« narančaste, biti obojeni nekom drugom bojom, pretpostavlja se zelenom, što Smojver nije htio potvrditi kazavši kako će to biti – iznenađenje.
Autor: Marinko Glavan