bhbus.ba
November 23, 2024, 18:15:17 *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Calendar Login Register  
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Subotica Trans kroz historiju  (Read 5244 times)
suikar
Putnik
*
Offline Offline

Posts: 321



« on: July 29, 2010, 16:49:13 »

ISTORIJAT

Prve ideje o izgradnji uskotračne željeznice na parni pogon od Subotice do Palića javile su se 1863. godine. Ali dugo sem raznih raspravljanja ništa se nije desilo. Konačno je 1895. godine sklopljen ugovor sa Ernestom Lindhajmom iz Beča o izgradnji tramvajske linije, električne centrale i gradskog električnog osvetljenja.

7. septembra daleke 1897. godine pušteno je svečano u saobraćaj prva tramvajska linija u Subotici, koja je narednih dana počela da saobraća za gradjanstvo po redu vožnje i uz naplatu prevoza.

Trasa prve tramvajske linije bila je dugačka 9,5 kilometara a išla je od Somborske kapije preko "Rudić?"-a, pored Gradske kuće, preko "Korza" i željezničke stanice do "Segedinske" pruge na Paliću. Tada je preduzeće u svom voznom parku imalo 10 motornih kola, 6 prikolica i jedna radna kola.

Sredinom dvadesetih godina ovog veka pojavljuju se i prve autobuske linije u Subotici. Pojedini autoprevoznici su dobijali koncesije od grada za otvaranje autobuskih linija radi povezivanja delova grada i prigrada koji nisu imali tramvajsku liniju ili železnicu.

Prvog januara 1948. godine se gradski saobraćaj izdvaja iz zajedničkog preduzeća sa električnom centralom pod nazivom "Subotička električna željeznica".

Drugi prelomni momenat u razvoju Preduzeća je izgradnja objekata na sadašnjoj lokaciji. Izgradnja je počela 1954. godine a završena 1955. godine dok je preseljavanje svih funkcija Preduzeća završeno još 1956. godine.

Veliki deo poslova na izgradnji objekata nove lokacije kao i izgradnji tramvajskih mimoilaznica i rekonstrukciji pružne mreže je radjeno dobrovoljnim radom radnika Preduzeća.

Veoma značajan momenat u razvoju Preduzeća predstavlja početak obavljanja autobuskog prevoza putnika.

Godine 1962. godine se "SET"-u pripaja autobuski prevoz iz preduzeća "Dinamo".

Počelo se sa 10 starih autobusa marke Čepel i TAM. Preduzeće menja svoj naziv u "Gradsko saobraćajno preduzeće". Počinje razvoj autobuskog saobraćaja i nabavka novih vozila. Otvaraju se nove autobuske linije u gradskom i prigradskom saobraćaju.

U 1964. godini beležimo da je gradsko saobraćajno preduzeće obavljalo prevoz na dve tramvajske linije, tri gradske autobuske linije i pet prigradskih linija. Konačno se prešla granica Subotičke opštine otvaranjem linije za Kanjižu.

1. novembra 1969. godine preduzeće menja naziv u "Subotica-trans".

Zbog izgradnje E-5 puta kroz Suboticu prvo je 1969. godine ukinuta tramvajska linija do Aleksandrova, a 1974. godine zbog istih razloga, a najviše zbog dotrajalosti pružnog postrojenja, kontaktne mreže i vozila, tramvaj je ukinut.


Pošto su gradjani Subotice od samog početka postojanja Javnog gradskog saobraćaja navikli na zavidan nivo usluga u gradskom prevozu nadležni su se trudili da održe taj nivo.

U interesu istog, ako pogledamo dvadesetak godina unazad u "Subotica-trans"-u su svake godine gradili nešto, otvaraju nove linije i nabavljaju nove autobuse i oprema.
Godine 1987. je izgradjena nova remontna radionica i upravna zgrada, a u periodu od 1984. do 1987. godine su izgradjena parkirališta i remontna radionica za zglobne autobuse. U isto vreme se iz sredstava samodoprinosa gradjana Subotice izgradio i opremio veliki broj stajališta i autobuska stanica u Starom Žedniku.

1989. godine je puštena u rad nova autobuska stanica koja je izgradjena iz sredstava samodoprinosa gradjana, budžeta Opštine i sredstava "Subotica-trans"-a.

1992. godine je izgradjen terminal na Teslinom naselju, a 1995. godine je izgradjen i opremljen dispečerski centar u krugu Preduzeća.

U periodu od 1994. do 1996. godine kupljeno je 28 novih autobusa.

U periodu od 1997 do 2006 kupljeno je 36 novih autobusa različitih tipova.

2002. godine dobijen je certifikat za otvaranje servisa za baždarenje tahografa.

Danas "Subotica-trans" ima 94 vozila, čiji je prosečan vek 9 godina i 9 meseci. U poslednjoj deceniji nabavljena su moderna vozila  sa klima uređajima, komfornijim sedištima, eurokompatibilnim motorima.

Trenutno je zaposleno 368 radnika. Godišnje se prelazi skoro 5 miliona kilometara, i prevozi se više od 10 miliona putnika.

Mada je "Subotica-trans" javno preduzeće,  posluje na samofinansirajućem principu.

IK-4 i IK-5






i TAM



http://www.gradsubotica.co.rs
« Last Edit: July 29, 2010, 17:01:04 by suikar » Logged

Veliki fan Ikarbusa.
suikar
Putnik
*
Offline Offline

Posts: 321



« Reply #1 on: November 27, 2010, 17:03:06 »

Malo istorije! Cheesy

Tramvaj ispred železničke stanice.



Tramvajska stanica sa stubovima.



Tramvaj ide prema Reichl-ovoj palati





Na Paliću

Logged

Veliki fan Ikarbusa.
suikar
Putnik
*
Offline Offline

Posts: 321



« Reply #2 on: November 27, 2010, 20:45:04 »

Slike iz monografije Subotica-transa "100 godina gradskog prevoza u Subotici 1897-1997" Veliki broj autobusa je rashodovan.

IK-160,G.Br.120



IK-111,G.Br.64 i 65 kada su bili novi.





IK-201,G.Br.84 kada je bio plav i nov.







Dolaze crveni Ikari.

IK-161,G.Br.87.





IK-161,G.Br.96.





IK-161,G.Br.92.



IK-161,G.Br.93.



IK-161,G.Br.94



IK-160,G.Br.88 na remontu.



IK-160,G.Br.89 enterijer.



IK-160,G.Br.91



Red u garaži.

Zglobna vozila



Solo vozila

« Last Edit: November 29, 2010, 01:26:41 by suikar » Logged

Veliki fan Ikarbusa.
suikar
Putnik
*
Offline Offline

Posts: 321



« Reply #3 on: November 27, 2010, 22:26:50 »

Tramvaji.





Logged

Veliki fan Ikarbusa.
The_Dubster
Vozač Autobusa
********
Offline Offline

Posts: 21.112



« Reply #4 on: November 27, 2010, 22:37:36 »

odlične slike drug! Cheesy
Logged


suikar
Putnik
*
Offline Offline

Posts: 321



« Reply #5 on: November 27, 2010, 23:08:02 »

Hvala ti.Samo da najavim,da sam slike skenirao iz mojih knjiga o povijesti Gradskog prevoza u Subotici!
Logged

Veliki fan Ikarbusa.
suikar
Putnik
*
Offline Offline

Posts: 321



« Reply #6 on: November 27, 2010, 23:09:08 »

Upravna zgrada sa dva stara IK-160,G.Br.86 i 90



Tramvaj u Splitskoj aleji.

Logged

Veliki fan Ikarbusa.
suikar
Putnik
*
Offline Offline

Posts: 321



« Reply #7 on: November 29, 2010, 21:56:45 »

Ispraćaj tramvaja.







Logged

Veliki fan Ikarbusa.
suikar
Putnik
*
Offline Offline

Posts: 321



« Reply #8 on: November 29, 2010, 21:57:29 »

Letnji tramvaj.



Noćni

Logged

Veliki fan Ikarbusa.
suikar
Putnik
*
Offline Offline

Posts: 321



« Reply #9 on: November 29, 2010, 22:01:52 »

Slika tramvaja,dok je saobraćao današnjim Korzoom.



Tramvaj zimi.



Remiza sa termoelektranom

Obećanje. Cheesy





Radionica

Logged

Veliki fan Ikarbusa.
The_Dubster
Vozač Autobusa
********
Offline Offline

Posts: 21.112



« Reply #10 on: November 30, 2010, 00:32:05 »

vrijedne slike!
Logged


suikar
Putnik
*
Offline Offline

Posts: 321



« Reply #11 on: November 30, 2010, 00:38:32 »

Da znaš da jesu.Kod mnogih starijih subotičana bude nostalgiju za tramvajima.
Logged

Veliki fan Ikarbusa.
suikar
Putnik
*
Offline Offline

Posts: 321



« Reply #12 on: December 26, 2010, 12:44:42 »

Još jedna stara slika iz garaže Subotica-transa

Logged

Veliki fan Ikarbusa.
Pages: [1]   Go Up
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.057 seconds with 21 queries.