Ovoje kao igrani film, ajd ako tko ima volje nek napise, onak moze i malo fulati, koliko kojih buseva, trolebusa, tranvaja, uposlenih ima firma?
Spomenuti neku liniju i koliko kilomtra ima krug.
Zasto pitam , tu negdje pre procita da je nekad bilo ispravnih stotinjak vozila a kazete 1700 radnika, ljudi, znate li vi koliko je to ljudi?
ILi ovako, broj svih vozila i broj vozaca, daj mi napisete koliko ima NE vozaca, majstora i ovih u uredima.
Napraviću mali rezime radne snage,vozila i plata u periodu od 2000. godine do danas.
Dakle,najviše uposlenika je bilo 2005.god. njih 2025,ali do kraja 2012. godine taj broj se uvijek kretao oko 19XX.
Sada firma broji najmanje uposlenika dosad i taj broj je oko 1700.
Što se tiče plata najmanje izdvajanje za bruto plate su 2000.godine.Tada je izdvojeno oko 19 i nešto miliona KM.+ ostali troškovi uposlenika(topli obrok i dr.) od oko 3 miliona KM.
Sa završetkom 2012. bruto plate terete GRAS u iznosu od oko 38 mil. KM +ostali troškovi uposlenika od oko skoro 7 mil.KM,na godišnjem nivou što je približno i prihodima,tako da u prevodu sav prihod ide na plate,pa je kroz to nemoguće izdvajati sredstva na servisiranje,plaćanje goriva i dr.
Inače bruto plate se ne isplaćuju pa firma duguje oko 45 mil.KM na doprinose uposlenicima.
Povećanje plata se desilo 2006. godine nakon prvog štrajka i traženja većih plata da se bude ekvivalent ostalim firmama komunalne privrede,tada se počeo i kolektivni ugovor primjenjivati za radnike u komunalnoj privredi pa je Kanton Sarajevo začepljao rupe od 2006. do 2008.,da bi poslije toga to izostalo a i 2010. potpuno ukinuto.
Zadnji regres je isplaćen 2008. godine.
Poslovanje GRAS-a je zadnji put pozitivno bilo 1999. godine od oko +200.000KM.
Inače sva imovina preduzeća je pod hipotekom i nije moguće zadužiti više GRAS niti dizati kredite.
GRAS ima dugovanja na osnovu poreza,doprinosa,dugove prema dobavaljačima,isplate kredita +kamate,tu su i sporovi radnika.
Zadnje povećanje cijene karata je bio 2005. godine,a 2006.radi uvođenja PDV-a u januaru mjesecu.
Inventurni broj vozila tramvajskog saobraćaja je oko 90,trolejbuskog oko 55,minibuskog oko 55,autobusa ispod 100(nisu uračunati novi minibusi).
U pogonu je oko 45 tramvaja,oko 30 trolejbusa,minibusa oko 40,autobusa oko 60.
S tim da brojevi uvijek variraju zavisno od otkaza vozila,vremena popravljanja i puštanja u promet.
Zadnja nabava minibusa je bila jesen prošle godine i to njih 10,a prije toga 17 trolejbusa 2010.godine.
Što se tiče uposlenika,višak radnika trenutno postoji,tu su pretežno invalidi njih oko 300,pa onda višak po tehničkom pregledu,biletarnicama,pa kojekakvim službama (kancelarije) tako da taj broj iznosi oko 500.Inače stručna sprema pojedinih uposlenika ne prati potrebe preduzeća i u pojedinim slučajevima je nemoguće preorjentisati uposlenike u drugo zanimanje.Također pojedine radne jedinice prave gubitak poput društvene ishrane,štamparije.
Javio se i manjak vozača u trolejbuskom i tramvajskom sektoru,pa su se pojedini putem internog konkursa prebacili u pomenute i rade.Neki su na bolovanju i duže od godinu dana.
Prema nekim procjenama sadašnji minus GRAS-a je oko 135 mil.KM.
Dug je premašio vrijednost kapitala za otprilike 45 mil. KM.
Šteta nanesena GRAS-u od strane Kantona sa subvencijama i neplaćanjem procjenjuje se na oko 240 mil.KM.
Stečaj je jedina forma spasa trenutno,a GRAS ne ovisi samo od odluke Skupštine,već i o tome da neki od dobavljača aktivira svoje potraživanje,što će automatski povući sa sobom ostale.
Nedavno su iz poreske dolazili da vide štaće sa porezima.
Ukoliko se i desi stečaj,tada više nema sadašnjih organa upravljanja,već samo Kanton,i svaki račun će ići na Ministarstvo finansija da se plaća.
Inače možemo se zahvaliti pojedincima na kriminalnim radnjama,sa kojima su svjesno uništili vozni park,koji je nemoguće popraviti,a ni postojeći održavati u skladu sa stvarnim potrebama.
Procesuiranje je samo u fazi "istraga je u toku".
Otprilike za sadašnje linije za normalno funkcionisanje je potrebno barem 130 autobusa,oko 60 trolejbusa,70 minibusa, i otprilike 55 tramvaja i na to sve rezerva mora biti prisutna od 20%.