Evo jedne nove reportaže za vas iz češke prijestolnice Praga gdje sam boravio jučer
Praški javni saobraćaj sastoji trenutno od 4 podsistema:
1. Metro (podzemna željeznica): Planiran već prije 2. svjetskog rata zbog nepodnošljivih gužva u uskim ulicama i preopterećenog tramvajskog sistema. U pedesetim/šesdesetim godinama su počeli projektirati "podzemni tramvaji" gdje bi vozili postojeći tramvaji TATRA na prugama u centru grada premještenim pod zemlju. Ovaj sistem bi bio znatno jeftinji ali njegova pouzdanost bi bila ovisna o saobraćajnoj situaciji na krajnjim dionicama koje bi išle kao prije kroz gradske ulice. Sovjetski savjetnici su svojim utjecajem doprinosili promjeni odluke i projekta te je bio izgrađen "teški" klasični metro sovjetskog tipa. Međutim, neke građevinske aktivnosti su već bile završene i naprimjer stanica metroa "Hlavní nádraží" (glavna željeznička stanica) ima dva odvojena perona na vanjskim stranama pruge što je malo neugodnije za putnike jer je bila sagrađena za saobraćaj jednosmjernih tramvaja sa vratima na desnoj strani karoserije.
Prva dionica praškog metroa otvorena je 9.5.1974. godine između stanica Florenc i Kačerov (6,6 km).
Danas praški metro sastoji od 3 linija (A zelena, B žuta, C crvena) sa 59,4 km ukupne dužine 57 stanica (3 stanice su namijenjene za presjedanje tako da su po dvije stanice spajane koridorima i stepenicama). Vozovi voze samo na svojoj liniji, nema prelaska vozova sa linije na liniju u putničkom prevozu kao što je to tipično za Njujork ili London. Ko želi presjedati mora izlaziti i preći pješice u drugu stanicu podzemnim koridorom (50-200 m).
Vozovi sastoje od 5 vagona (prvih nekoliko godina su vozili vozovi od 3 vagona) i ukupno je u sastavu praškog metroa oko 700 vagona plus 3 vagona - jedan historijski voz prvog tipa koji je vozio u Pragu za posebne vožnje, tip "Ečs" iz Sovjetskog saveza. Metro radi svaki dan od 5 sati ujutro do ponoći, u saobraćajmim špicama vozi svake 1-2 minute, u večernjim satima oko 10 minuta, vikendom 7-8 minuta. Praški metro je uključen u tzv. "Zaštitnog sistema metro-a" što znači da je većina stanica u užem dijelu grada napravljena istovremeno kao atomska skloništa i imaju vlastite zalihe hrane, generatore struje, zraka i svega potrebnog. Stanice mogu biti u slučaju nuklearnog alarma odsječene od vanjskog svjeta ogromnim hermetičnim vratima od čelika.
2. Tramvaj: Prvi tramvaj u Pragu je bio konjski i to od 1875. godine. 1891. godine pojavio se na ulicama Praga prvi električni tramvaj koji je projektirao legendarni izumitelj i konstukter u sektoru elektrotehnike František Křižík. Danas vozi u Pragu na mreži "normalnog" razmaka šina 1435 m ukupne dužine 141,6 km oko 900 tramvajskih vozila na 24 dnevnih i
9 nočnih linija. 2008. godine su tramvaji prevezli oko 356 miliona putnika.
3. Autobus: Autobuski sistem u Pragu je veoma razvinut ali samo u krajnjim dijelovima grada. Većina autobuskih linija služi za napajanje metroa tako da imaju terminale kod stanica metroa i vrlo malo autobuskih linija se može vidjeti u samom centru grada. Na oko 200 linija vozi mislim oko 1000 autobusa. Naravno ima i veliku mrežu prigradskih autobusa koji voze desetine kilometara od Praga i imaju zajedničku tarifu sa praškim saobraćajem baziranu na sistemu tarifnih zona.
4. Prigradska željeznica: Uvijek je u široj regiji Praga postojao jaki putnički saobraćaj ali tek katastrofalne poplave 2002. godine (kada je voda zatopila sve tunele i stanice metro-a u centru grada zbog općeg haosa) su pokazale da je potrebno razvijati paralelni šinski saobraćaj većeg kapaciteta. Željeznice uspjevaju smanjivati intervale i koriste savremene dvospratne vozove, povećala se brzina i uvele nove linije kroz cijeli Prag tako da zadovoljnost putnika i nivou iskorištenosti prigradskih vozova raste.
5. U prošlosti su u Pragu vozili također trolejbusi na relativno velikoj mreži i to od 1936. do 1972. godine kada su bili ukinuti zbog općeg mišljenja da Sovjetski savez će zauvijek isporučivati neograničenu količinu super jeftine nafte. Također je trolejbus bio proglašen "zastarjelim" jer zbog ovisnosti o kontaktnoj mreži nije mogao djelovati kao transportno sredstvo u vanrednim situacijama (evakuacija stanovnika u slučaju rata, premještavanje vojnika itd.). Bilo je više projekata za povratak trolejbusa u Prag ali nikad nije iz različitih razloga došlo do toga.
A evo slika:
Voz je spreman za polazak u željezničkoj stanici Ústí nad Labem onda hajmo unutar.
I već smo u Pragu, u daljini se vidi malo komična verzija remontovane kompozicije od 3 dvoosovinskih motornih vagona za lokalne linije manjeg značaja (diesel). Skupi remont, bučan i neugodan rezultat.
Evo brzog voza za Beč. Na čelu austrijska lokomotiva TAURUS. Vidi se da je stalno mijenjanje lokomotiva u bivšoj Jugoslaviji politička glupost jer tehnički nema razloga za to. Ova lokomotiva je sposobna da vozi u 3 strujna sistema (3 kv istosmjerne struje - sjeverni dio Češke, 25 kv 50 Hz izmjenične - južni dio Češke, Mađarska i druge države te 15 kV 16 2/3 Hz izmjenične (Njemačka i Austrija).
A evo još jednom voza kojim sam doputovao u Prag. Ove kompozicije voze svaka 2 sata na liniji Prag-Ústí nad Labem-Most-Cheb.
Ispred glavne stanice u Pragu ima stajalište autobuske linije Airport Expres koja vozi svakih 30 minuta samo sa jedni zaustavljenjem (terminal metro linije A "Dejvická" na aerodrom. Važi poseban tarif i mora se kupovati karta kod vozača (oko 2 € u jednom pravcu).
Tramvaj Škoda 14T sa dizajnom "Porsche". Neudoban tramvaj zastarjele koncepcije, čvrsta postolja prouzrokuju veliko istrošenje šina, interijer uzak i ovo je morao da izmisli neki političar. Od mene je ovaj tip tramvaja dobio veliki MINUS. Osim toga vrlo je bučan tako da imate osjećaj da prolazi ulicom ne tramvaj nego pokretna limarska radnja i prodavnica željeznih lonaca.
Praška klasika - kompozicija 2 tramvaja T3.
Još jednom dvojica T3.
E sada hajmo u podzemlje.
Ovdje se dobro vidi lim na podu koji se može ukloniti da izađu hermetična vrata u prostor na plafonu i tako se stanica sa obližnjim tunelima promijeni u atomsko sklonište.
Dolazak voza metro-a.
Voz metro-a u stanici.
Blizu stanice metro-a "Malostranská", turistički autobus.
Još jedan turistički autobus.
Tramvaj T6A5 koji je bio sljedeča generacija tipa T3.
Vjerovali ili ne, ovo je sasvim novi tramvaj! U "retro" looku sa niskospodnim ulazom kod srednjih vrata. Meni je ovaj super po izgledu.
Zatekao sam i historijski tramvaj koji saobraća na ugovorenim vožnjama i na posebnoj "historijskoj" liniji 91 svakom subotom, nedjeljom i praznicima.
A evo još jedan historijski tramvaj za turiste!
Opet T6A5 Tatra u kompoziciji 2 vagona.
A evo opet mog omiljenog "retro" T3R sa niskospodnim dijelom.
Autobus Renault/Karosa Citybus na liniji Airport Expres.
A sada dolazi najnoviji tramvaj Škoda 15T "ForCity". Vrlo je dobar, vožnja mirna i bez vibracija, obrtna "Jacobs" postolja očevidno bolje djeluju nego čvrsta kod neugodnog prethodnog tipa, i tramvaj izgleda vrlo elegantno.
Da će jednom nešto ovako voziti u mom Sarajevu!
Unutrašnost tramvaja Škoda 15T "ForCity". Drvena sjedišta su malo naporna za dupe ali super higijenična za održavanje. I malo ko putuje tramvajem duže nego 30-40 minuta pa nema potrebe za tapaciranim foteljama...
Autobus "SOR NOB 18 City" proizvođača SOR iz gradića Libchavy. Prag je zadnjih godina kupio nekoliko stotina ovih autobusa u solo i zglobnoj verziji. Meni se konstrukcija ovog autobusa čini nekako slaba i više kao imitacija autobusa.
Tramvaj na historijskoj liniji 91 izlazi iz terminala u remizi Střešovice gdje se i nalazi muzej gradskog saobraćaja.
Muzej gradskog saobraćaja se nalazi nedaleko od centra u kvartu Střešovice, stanica tramvaja "Vozovna Střešovice" (vozovna = remiza). Ulaz na lijevoj strani, cijena karte 35 Kč (oko 2,80 KM) odrasli i može se slikati koliko hoće. Vrlo zanimljiva izložba sa dijelovima kontaktne mreže, šina itd. U blagajni se mogu kupiti i modeli ali jesu vrlo skupi.... KT8D5 (sarajevska "petica") sa motorom oko 400 KM...
A evo konjski tramvaj sa maketama konja
Trolejbus Tatra T400 proizveden 1954. godine, bio je sasvim posljednje vozilo koje je završilo eru trolejbusa u Pragu.
Trolejbus Škoda 8Tr proizveden 1959. godine.
"Gradonačelnički" salonski tramvaj za posebne vožnje gradskih i državnih poglavara. Nekad je bila vožnja tramvajem prestižna stvar i za one na vlastima (nije još bilo AUDI-ja).
Ovo je model prvog tipa vagona za praški metro koji je trebala proizvoditi ČKD Tatra. Zbog puno razloga kasnije nije došlo do produkcije i politička odluka je donijela sovjetske vagone.
Moj omiljeni tramvaj ČKD T2 sa "neraspoloženim" izrazom prednjeg dijela
Prvi čehoslovački PCC-tramvaj (u licenciji) ČKD T1. Vrijedi spomenuti da su poljski susjedi kupili dva vagona tog tipa i napravili piratsku kopiju koja je kasnije postala poljski tramvaj Konstal 13N i čak zglobna verzija Konstal 102N koji je podsjećao na "Čeha" K2.
Moje djetinstvo, u Čehoslovačkoj nekad vrlo popularni mađarski Ikarus koji je dobivao nadimak "čabajka" ili "harmonika"... Za razliku od Istočne njemačke kod nas su vozili samo zglobnjaci jer Karosa / Škoda je proizvodila solo autobuse. u DDR je bilo i solo Ikarusa.
Za Adnana O.
Jel je tebi ovaj autobus poznat
Ovaj put verzija za gradski linijski prijevoz, tvoj model je turistička verzija.
Škoda ŠM, puno sam se vozao u ovom tipu kao dijete.
Još jedan historijski tramvaj iz vremena 2. svijetskog rata.
A nakon muzeja opet moderni SOR zglobnjak. Ima malo više vrata
A evo kompozicije "retro" niskospodnog i klasičnog T3.
Primjer redova vožnje na stajalištima. Bijeli papir - redovne linije, žuti papir - linije sa promjenjenom trasom zbog raznih okolnosti (ovaj put zbog zatvorenih dionica jer se gradi tunel za automobile).
Terminal brze pruge "Barrandov" i tramvaji na čekanju.
Kompozicija 2put T6A5 ide na liniju.
Ovako bi trebala izgledati pruga u Sarajevu. Nove šine i na njima trava što vrlo smanjuje buku.
Saobraćajni čvor "Na knížecí", zatekao sam autobus privatnog prevoznika Student Agency koji je prije više godina pokrenuo liniju Prag-Brno gdje idu ovi luksuzni autobusi svakih 30-60 minuta te je otvorio druge linije (za Pilsen, Liberec itd.) i sada ima privatne vozove na relaciji Prag-Ostrava.
Grupacija SOR solo autobusa odmara
A evo jedna starija Karosa!
A evo još jedne Karose.
Jedna željeznička katastrofa i propali projekat "Pendolino". Nakon dugih problema i brojnih skandala je bilo proizvedeno manje kompozicija za više para, nedovoljni kapacitet ne omogućava da vozovi idu u Njemačku, nekako su propali i pregovori sa Austrijcima tako da ovi vozovi voze kao konkurencija privatnog Student Agency za Ostravu (300 km). Unutrašnost je neudobna, mali prozori, nedovoljno mjesta za kofere - klasični moderni vagoni u dobrom stanju su meni puno draži.
Jedan prigradski "City Elefant", radnici marketinga državnih željeznica očevidno vole životinje (jednospratna verzija treba dobiti ime "City Panther") :-P
Niko meni nije rekao i primjetio sam tek prilikom dolaska mog voza... na prvom peronu praške glavne stanice sam u zadnjem trenutku vidio nešto kao Orient Ekspres!!!!!!! Nije više bilo vremena da odem i slikam više detaila...
A evo malo detaila sa prelijepog luksuznog vagona... fali samo Hercule Poirot!