Mala reportaža sa mojeg jučerašnjeg izleta u susjedni grad Dresden (živim 60 km južno od Dresdena).
Hajmo nekoliko podataka na početku:
Dresden je grad na istoku Njemačke blizu granice sa Češkom. Prijestolnica je države Saksonija koja je u sastavu Savezne republike Njemačke. Dresden NIJE najveći grad Saksonije, to je Lajpcik (Leipzig) koji ima samo malo više stanovnika ali ipak je najveći.
U Dresdenu je vrlo razvinut sistem javnog saobraćaja koji je baziran na šinskom saobraćaju - željeznice i tramvaji. Dresden je veliko željezničko čvorište i osim međunarodnog te "preko-njemačkog" saobraćaja ovdje voze 3 linije prigradske željeznice "S-Bahn. Najduža je linija S1 od same granice sa Češkom do povijesnog grada Meißen (svjetski poznata manufaktura porcelana i to porcelana vrtoglavih cijena - tanjir za 100 eur je tamo jeftini model) u dužini skoro 90 km dok dvije kraće linije S2 (Pirna - Dresden glavna stanica - Dresden aerodrom) i S3 (Dresden glavna stanica - Tharandt) voze u obližna predgrađa. U principu vozi svaka linija u intervalu 30 minuta, na krajnjim dionicama i u nočnim satima interval je duži.
Javni prigradski saobraćaj u široj regiji dresdena osiguravaju DVB (vidi dole) i firma Regionalverkehr Dresden (RVD) - Regionalni saobraćaj Dresden. Na nekoliko desetina linija ima razližite intervale od 30-60 minuta do samo nekoliko vožnja dnevno.
Javni gradski saobraćaj u Dresdenu je pretežno u rukama firme Dresdner Verkehrsbetriebe (DVB) - Dresdensko saobraćajno preduzeće. Korporatni stil je u kombinaciji žute i "tamno maslinove" boje tako da stajališta, vozila, redovi vožnje i sve drugo su u ovoj kombinaciji boja.
Podaci o DVB (iz njihovih internet stranica
www.dvb.de):
1 673 zaposlenika
88 praktikanata - učenika
74 % troškova je osigurano vlastitom zaradom (prodaja karata, turistički saobraćaj, reklama, druge djelatnosti)
160 tramvaja, od toga 149 niskospodnih tramvaja
12 tramvajskih linija sa ukupnom dužinom linija 205 km
155 autobusa
28 autobuskih linija sa ukupnom dužinom linija 299 km
684 stajališta
4 prevoznih brodova preko rijeke Elbe
2 historijske žićare - zaštićeni spomenici
U gradskom jezgru se odvija saobraćaj praktično samo tramvajima, autobusi voze od tramvajskih terminala u obližnja sela ili spajaju predgrađa u tangentijalnim pravcima.
Nekoliko malo minuta prije 8:00 ujutro, čekajući voz na stanici Ústí nad Labem glavna stanica... ovo nije moj voz.
A ovo je moj voz, star i tipičan za naš Balkan!
Unutrašnost vagona nije baš super, kod ovih starih vagona prilikom svakog kočenja na stanici strašno zviždaju kočnice... brrr.
A evo jedne sličice - panorama mog grada. Ovdje se dobro vidi zašto se zove "nad Labem", rijeka je tu baš široka i značajna.
Prigradsko selo Velké Březno. Dimnjak je dio pivare
Nadesno od dimnjaka se vidi mala kula, to je jedan mali dvorac (
http://www.zamek-vbrezno.cz/)- tamo sam kao student radio povremeni džob kao vodič turista. Dvorac je sagradio grof Chotek, njegova unuka je bila ona Sofija ubijena u Sarajevu 1914. godine.
Stanica Děčín, prvo presjedanje. Moj voz u Njemačku već čeka (onaj desni). Vozi svaka 2 sata na relaciji Děčín-Bad Schandau.
Evo još jednom mog voza "Siemens Desiro" za Bad Schandau.
Iznad grada Děčín-a se na stijeni nalazi veliki dvorac koji je polako ali sigurno rekonstruiran zadnjih 22 godina.
Malo iznenađenje na kraju željezniče stanice u Děčín-u - dvije prave poljske električne lokomotive! Navodno su ovdje iznajmljene za povremeni transport vozova preko sjeveroistok Češke u Poljsku. Za sve poljske lokomotive su uvijek bili tipični oooogromni čelni reflektori okruglog oblika.
Unutrašnost voza Siemens-Desiro, svakako za putovanja duža od 1 sata sjedišta nisu baš najudobnija... ali za moju vožnju je OK. U Bad Schandau se mora još jednom presjedati na liniju električne željeznice S-Bahn "S1".
Tramvaj tipa NGT D8DD novijeg tipa (obrtna postolja) br. 2615 na liniji br. 8 Kaditz-Prohlis.
Mercedes Benz Citaro br. 459 006-8 na liniji 62 Dölzschen - Johannstadt.
Solaris Urbino 18 broj 458 034-7 opet na liniji 62, do povremenog terminala Löbtau Süd.
Tramvaj NGT 8 DD starijeg tipa (čvrsta postolja) broj 2714 na liniji 12 Leutewitz-Striesen.
Dio grada koji se zove Blasewitz, autobus firme RVD - regionalni saobraćaj - odmara.
Autobus Mercedes Benz Citaro broj 459 034-0 na liniji Blasewitz-Heidenau.
Tramvaj NGT D12DD broj 2828, linija 12.
Tramvaj NGT D12DD broj 2815, linija 11 Zschertnitz-Bühlau. Na glavnom saobraćajnom čvoru "Poštanski trg" (Postplatz) gdje se može presjedati između puno tramvajskih linija.
Postplatz, 2 starija tramvaja NGT 6 DD na linijama 1 i 12.
Autobus Mercedes Benz Citaro privatnog preduzeća Taeter Tours koje ima ugovor da osigura saobraćaj na ovoj liniji 94 (Postplatz-Cossebaude). Sve je identično kao kod DVB, i lakiranje, samo na karoseriji postoji ime vlasnika. Tarif je naravno identičan sa DVB i drugim prevoznikama u tarifnom savezu Verkehrsverbund Oberelbe (Dresden i puno susjednih regija).
Tramvaj NGT D12DD broj 2842 na liniji 12. Ovo je najduži tip dresdenskog tramvaja sa ukupnom dužinom preko 45 m i snagom 8 x 85 kW.
U Dresdenu voze također privatni turistički autobusi "Sightseeing Tour" u ovoj posebnoj verziji, moraju se kupovati posebne karte da turisti vide što više štedeći noge i nema nikakvih veza sa redovnim gradskim saobraćajem.
Tramvaj NGT D12DD broj 2823 na liniji 11, stajalište Prager Straße.
Autobus Solaris Urbino 18 broj 458 021-8 na liniji 62.
Čelni vagon sa kabinom mašinovođe na kompoziciji "push + pull" (lokomotiva je trajno na jednom kraju kompozicije tako da se voz u jednom pravcu gura, u drugom pravcu se vuče). Linija S2 na aerodrom, ovdje voze obično 2 dvospratna vagona i jedna električna lokomotiva.
Lokomotiva Taurus na čelu linije S1, ovdje voze obično 4 dvospratna vagona i 1 lokomotiva.